Meluruskan Aqidah Sesuai Al Qur'an dan As Sunnah

Jumat, 26 September 2008

Sepuluh Wasiat

Bacalah-Renungilah-Kemudian Terus Beramal
oleh Asy-Syahid Al Imam Hasan Al Bana


Apabila saudara mendengar azan, maka bangunlah bersholat dengan segera, walau bagaimana keadaan sekalipun.

Bacalah Al Quran atau tatapilah buku-buku atau pergilah mendengar perkara-perkara yang baik ataupun amalkanlah zikrullah dan jangan sama sekali saudara membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tidak berfaedah.

Berusahalah seberapa daya-upaya untuk bertutur dalam bahasa Arab yang betul karena bahasa Arab yang betul adalah satu-satunya syiar Islam.

Janganlah banyak bertengkar dalam suatu perkara karena pertengkaran kosong itu tidak memberi sedikit pun kebaikan.

Janganlah banyak ketawa karena hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tentram.

Janganlah bergurau karena umat yang sedang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam setiap perkara.

Janganlah saudara bercakap lebih nyaring daripada kadar yang dikehendaki oleh pendengaran karena percakapan yang nyaring begitu adalah suatu sifat yang sia-sia malah menyakiti hati orang.

Jauhilah dari mengumpat-ngumpat pribadi orang dan juga jauhilah dari mengecam cacat orang lain dan jangan bercakap melainkan apa-apa yang boleh memberi kebajikan.

Berkenal-kenallah dengan tiap-tiap saudara Muslimin yang saudara bertemu dengannya sekalipun ia tidak meminta saudara berkenalan karena asas gerakan Dakwah ialah kasih-sayang dan silaturahmi

Kewajiban-kewajiban kita lebih banyak daripada masa yang ada pada kita, oleh itu bantulah saudaramu sendiri tentang cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri maka ringkaskanlah pelaksanaannya.

Tidak ada komentar: